Početak školovanja je za dijete jedno od najznačajnijih razdoblja u njegovu životu. Od sada će se pred njega iz dana u dan postavljati sve veći zadatci.Ono će upoznavati mnogo novih osoba – vršnjaka i odraslih, brzo će širiti svoja znanja o svijetu oko sebe i sebi samom.
Do početka školske godine ostalo je još nekoliko mjeseci. Nemojte ih ispuniti učenjem čitanja i pisanja – to prepustite učiteljima u školi.
Provjerite jeste li osigurali neke preduvjete koji će djetetu olakšati snalaženje u školi:
- tijekom ljeta češće prošećite s djetetom putem do škole i ukazujte na sigurno ponašanje u prometu
- naučite važne stvari: ime i prezime (djeteta i roditelja), adresu i broj telefona, gledanje na sat, otključavanje/zaključavanje vrata, kulturno ophođenje
- uputite dijete na osobe koje mu mogu pomoći u slučaju potrebe dok je samo kod kuće
- zajedno s djetetom uredite njegov radni kutak; navikavajte ga da se sam brine o njegovoj urednosti jer će se to tražiti i u učionici
- privikavajte dijete na pravilan ritam dana (ustajanje i lijeganje u približno isto vrijeme, spavanje noću 9-10 sati)
- upućujte dijete na pravilno držanje tijela prilikom sjedenja i pri nošenju školske torbe
- potičite dijete na druženje i igru s drugom djecom
- potičite dijete na igre spretnosti, snalažljivosti i orijentacije: razvijajte pojmove lijevo-desno, gore-dolje,ispred-iza, unutar-izvan,jučer-danas-sutra, prije-poslije)
- potičite samostalnost djeteta u brizi za sebe: kulturno-higijenske navike (pri jelu, oblačenju, korištenju WC-a, pranju i brisanju ruku, u brizi za svoje stvari…)
- razvijajte sposobnosti opažanja i promatranja (potičite djecu da detaljno govore o svemu što vide – prilikom šetnje, posjete liječniku i sl.)
- razgovarajte s djetetom što više, odgovarajte na njegova pitanja i podržavajte njegovu znatiželju za novim spoznajama
- vježbajte koncentraciju (kod rješavanja raznih zadataka, kao i kod svakodnevnih aktivnosti kao što su oblačenje, pospremanje sobe i sl.)
- stvarajte pozitivnu sliku djeteta o sebi i razvijajte socio-emocionalne vještine
- zajedno s djetetom obavite kupnju školske torbe i školskog pribora
- izbjegavajte prijetnje školom (“Kad kreneš u školu, nećeš više imati vremena za igru,; Vidjet ćeš ti kako ćeš u školi morati slušati učiteljicu.)
- potičite pozitivne stavove djeteta prema školi i učenju
- prvi dan nastave osigurajte dovoljno slobodnog vremena kako biste bili uz svoje dijete, pomogli mu u snalaženju u novoj sredini i zajedno s njim podijelili veselje i ponos zbog polaska u školu
- Važno je ispraviti nepravilnosti u govoru!
Neuspjeh u školi može biti uvjetovan teškoćom koja se mogla ispraviti na početku školovanja. Bilo kakve teškoće ili poremećaji u komunikaciji mogu dovesti do povlačenja, zatvaranja, nesamostalnosti, a ponekad i do agresije
Prijedlog glasovnih igrica kojima možete potaknuti govorno-jezični razvoj djeteta:
Ø Suprotnosti (veliko–malo, crno–bijelo, usko–široko, …)
Ø Govori: glasno – tiho, visoko – duboko, brzo – sporo.
Ø Kad idemo spavati? Kad dolaziš u vrtić?
Ø Dotakni lijevom rukom desno uho.
Ø Stavi olovku ispred/iza/pored knjige!
Ø Pokaži crni krug unutar bijelog kvadrata.
Ø Koje glasove čuješ u riječi MAČKA?
Ø Što čuješ kada kažem Š-K-O-L-A?
Ø Sastavi priču prema slici ili seriji slika.
Ø Pronađi rimu (kruh-majmun-duh).
Ø Igra «kaladont» (reci riječ na završno slovo)
Ø Po čemu se razlikuju:jaje–kamen; brod–autobus; daska–staklo?
Ø Po čemu su slični, jednaki: kruška i jagoda; leptir i muha…?
Ø Što sve u ovoj prostoriji počinje na glas s?
Ø Nabroji tri životinje koje počinju na glas m.
Ø Što sve možemo kupiti u trgovini na glas k?
Suradnjom predškolske ustanove, roditeljskog doma i škole postići ćemo dobre rezultate u odgoju i obrazovanju vašeg djeteta i ostvariti cilj – imati sretno dijete i dobrog učenika koji će biti naš zajednički ponos.
Pedagoginja Sabina Gadanec